Familiens sejltur

Standardside

Forbrugsbatterier:
- der suppleres med 2 * 140Ah gelbatterier til de eksisterende 2 * 110Ah ditto. Dermed vil batteribanken være på 500Ah.

Startbatteri:
- det eksisterende syrebatteri 70Ah erstattes af et nyt AGM 74Ah batteri.

Solcelle:
- der installeres et monokrystallisk 36 Watt solcelle fra Solara - til at supplere, når den relative vind ikke er så høj.

Vindmølle:
- valget er faldet på Air Breeze Marine 160 watt. Vindmøllen var svær at skaffe, idet Southwest i foråret 2013 var blevet overtaget af Primus Wind Power.

AIS:
- store overvejelser. Indledningsvist var fokus på en Digital Yacht transponder. En black box løsning ville kræve, at kortplotteren skulle køre hele tiden - og den er placeret ved kortbordet. Valget blev en Vesper Marine Class B transponder. Det er tale om en stand alone enhed med display og meget lavt strømforbrug (3,5 w/h). Enheden har indbygget wi-fi - hvormed data kan "eksporteret" til Ipad, hvormed det kan anvendes i cockpittet.

Enheden kan sortere væsentlige og uvæsentlige fartøjer - således, at der kun er fokus på de skibe, der kommer inden for en selv defineret afstand (CPA) og tiden dertil (TCPA)
CPA = Closest Point of Approach.
Enheden kan udsende en alarm, med henblik på orientere om kollisionskurs - med henblik eventuel nødvendig kommunikation med det pågældende fartøj via DSC radio.

Antennen er en Shakespeare AIS-5215 whip, der monteres på radarbøjlen.


Epirb:
- McMurdo Smartfind G5


PLB:
- Fast Find 220 PLB


AIS beacon:
- McMurdo Smartfind S10 AIS Beacon


Marinepod:
- til at anvende Ipad i cockpittet er der anskaffet en Marinepod, der kan monteres på styrekonsollen - og Ipad kan dermed anvendes dels som kortplotter og dels til at vise AIS enheder.

VHF/DSC radio:
- den sorte boks har været demonteret og sendt til Polaris Electronics i Aalborg for at få omkodet MMSI-nummer (fra det oprindelige til et dansk MMSI - nummer).


Satellittelefon:
- valget er blevet en Iridium 9555.

 
Redningsflåde:
- Valget blev en danskproduceret Viking 4. pers. i paksæk. Flåden imødekommer ISO-9650 til offshoresejlads. Flåden vil blive placeret i dedikeret cockpitbænk - og skal sikkerhedsmæssigt bringes til anvendelse inden for 15 sekunder (krav fra Atlantic Rally for Cruisers).


Redningsveste:
- Redningsveste blev Viking Conquest med harness - med sprayhood, bådens navn, lys, lomme til PLB (Personal Location Beacon - personlig Epirb).